av Sondre Båtstrand | januar 6, 2011  

Bensinprisen vil bare øke – inn med el-bilene!

Foto: www.elbilnorge.no (cc-by-sa-2.5)

Foto: www.elbilnorge.no (cc-by-sa-2.5)

VG melder om at Bensinpriser helt opp mot 16 kroner literen kan bli en realitet allerede neste år, og med en kombinasjon av økende forbruk og synkende utvinning er det ingen grunn til å tvile på at bensinprisen bare vil fortsette å øke. I et valg mellom å subsidiere norsk bensin eller å fase ut bensinbilene, velger jeg helt klart kjøretøy på elektrisitet og biogass – og et renere miljø!

Tar vi høyde for lønnsnivå, er Norge blant landene med billigst bensin, men høyere priser vekker likevel raseri. Å kutte i avgiftene er likevel en kortsiktig løsning, da forventninger om økende forbruk og redusert tilførsel vil drive bensinprisen stadig oppover (les om peak oil) Det vil etter hvert vise seg svært dyrt å subsidiere fortsatt billig bensin i Norge, og da er det mer fremtidsrettet å bruke pengene på å legge om til en fornybar bilpark og et klart bedre kollektivtilbud med busser, baner og hurtigtog. Miljøpartiet De Grønne vil ha forbud mot nysalg av rene bensin og dieselbiler fra 2013 – fremtiden er fornybar! 

Drivstoffavgiften ønsker vi grønne å fryse til fordel for fleksibel veiprising som øker med bedre kollektivtilbud. Det skal lønne seg å reise kollektivt, samtidig som det må være et godt kollektivtilbud på plass.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Lurer på hvordan vi skal overleve uten bil?
Motor har dem.
Bensin og diesel er drivstoff.
Hva er best i byen?
Ikke diesel, som de fleste i byene har.
El biler tåler ikke kulde.
Biodrivstoff er feilslått politkk.
Gass drivstoff er fantasi i dag.
Finn ut hva målinger i Trondheim, Bergen og Oslo sier.
Hvilket drivstoff er farligst.
Og hvilket drivstoff er fornuftig.
Og hvilket drivstoff er fantasi i kalde norge.

Sondre: Vi må legge til rette for at folk kan klare seg mest mulig uten egen bil!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

I Norge utgjør avgifter om lag 60 % av drivstoffprisen.Dersom politikerene hadde brukt
mer av disse pengene på miljøtiltak, istedet for å mase om at folk må benytte seg av kollektivtrafikken, ville det faktisk være miljøvennlig å kjøre den største og mest bensintørste SUV’en man kunne oppdrive.
Når man tar med i regnestykket at avgifter utgjør den overveldende delen av prisen på en nybil (særlig på biler med høyt drivstoffsforbruk),
blir det hele desto mer hyklersk.

Politikernes taktikk virker å være å lempe ansvaret for miljøet over på den enkelte privatperson. Dette gjør de gjennom å oppfordre folk til å kjøre kollektivt, bruke mindre strøm, fly mindre osv. På denne måten kan regjeringen opprettholde en “miljøprofil” uten at det koster dem en krone og uten at de selv trenger å gjennomføre tiltak som virkelig ville utgjort en forskjell, utover økt selvgodhet og “feel good faktor”.

Sondre: Du tar opp et par viktige poenger. Først må jeg si meg enig i at miljøavgifter må gå til miljøtiltak. Så er jeg helt enig i at politikernes oppgave ikke er å oppfordre, men å vedta lover som gjør det attraktivt å leve miljøvennlig. I dag er det store jord og små handlinger, og det skaper irritasjon.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Flest mulig uten egen bil går kun i storbyene.
Ikke i småbyene og bygdene.
Der finnes det ikke alternativ.

Sondre: Tja, “flest mulig” avhenger jo nettopp av hva som er mulig :-) Jeg ser helt klart at det er vanskelig for folk i distriktene å leve helt uten bil, men det er et ideal verdt å strebe etter. De Grønne vil ha veiprising som varierer med grad av kollektivtilbud, så vi er klar over problemstillingen.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Slik folk på bygda bor vil et kolektivtilbud som passer inn være vel så forurensende som dagens bilbruk. Størsteparten av dagens bilbruk er inn og ut av de store byene, samt til og fra hytta. Hvis en fikk bukt med det problemet hadde mye vært gjort. Og hvis avgiftene på nye biler hadde blitt satt ned hadde folk kunnet kjøpe seg nyere og mer drivstoffgjerrigere biler. Ellbiler anser jeg som greit i by, men ikke utenfor. Til det er desverre ikke teknologien bra nok enda.

Sondre: El-bilteknologien blir bare bedre og bedre, men det er klart at det er bilismen rundt byene som er hovedproblemet – og det enkleste å løse, så det er her jeg vil sette inn trykket.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00