av Sondre Båtstrand | oktober 17, 2010  

Lokal bilisme er fortsatt problemet

Aksjonister på Danmarksplass 15. januar 2010

Aksjonister på Danmarksplass 15. januar 2010

Fredag morgen var luftkvaliteten på Danmarksplass igjen svært dårlig. Noen timer senere fikk Samferdselsdepartementet fullmakt til å gjennomføre trafikkregulerende tiltak slik at det blir enklere for Bergen å innføre eksempelvis datokjøring. Det er positivt at regjeringen fjerner noen sentrale hindringer i luftpolitikken, men det er fortsatt feilslått lokalpolitikk som må ta det aller meste av skylden for at vi puster inn helsefarlig luft i Bergen.

Vi grønne savner fokus på generell trafikkreduksjon. År etter år har bystyrer og byråd ført en politikk på bilismens premisser, og resultatet er stadig økende biltrafikk og stadig verre luftkvalitet.

Det finnes mange virkemidler for å redusere biltrafikken som slett ikke krever sentral godkjenning og aldri har krevd det. Byrådet kunne for lengst gått i gang med flere kollektivfelt, flere gågater og færre parkeringsplasser i sentrum, så vel som å bevilge penger til et sammenhengende sykkelveinett, mens en samlet trafikkplan kan fastsette hvilke gater privatbilene skal få kjøre i og hvilken retning. Fremfor nedleggelse av gratisbussen og trolleybussen kunne byrådet samarbeidet med fylket om å styrke kollektivtilbudet og fortsette utbyggingen av Bybanen til alle bydeler. Byrådet kan også velge å gå inn for rushtidsavgift/køprising. Regjeringen må godkjenne et slikt tiltak, men byrådet kan ikke klage før det selv har klart å vedta tiltaket.

Det er jo bra at Samferdselsdepartementet ikke trenger å gå via Stortinget for at Bergen og andre kommuner skal kunne innføre krisetiltak som datokjøring, men det beste hadde vært en lokal politikk som gjorde at vi slapp nye luftkriser.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

hei Sondre…

la oss ta en test

steng trafikken i Bergen på en av disse ekstremdagene der vær og og temp og vind er slik og slik…. så sender du resukltatene ut på nett….

Sondre: Jeg er helt med på den testen, men mangler per i dag makt til å gjennomføre det. Men til neste år er det valg :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Dere må få opp farten på den bybaneutbyggingen! Flere linjer! Nå!

Sondre: Ja, mer bybane! Vi trenger linjer til alle bydeler. Nå!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00