av Sondre Båtstrand | juli 26, 2010  

To millioner færre busspassasjerer i Bergen

Aksjonister for ren luft

Aksjonister for ren luft

Det er ikke rart det blir dårlig luft når bilismen øker og Bergensbussene har tapt nesten to millioner passasjerer på fire år. I skyggen av Bybanebygging har busstilbudet forfalt og passasjerene forsvunnet over i privatbiler. Slikt blir det forurensning av, men heldigvis finnes det grønne løsninger som gir ren luft og effektiv trafikk.

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser stor vekst i antallet busspassasjerer i norske byområder: Ni millioner flere passasjerer fra 2008 til 2009, fra 183 til 192 millioner. I Bergen har det derimot gått nedover de siste årene, og mellom 2006 og 2009 ble det to millioner færre busspassasjerer i byen, fra 28,6 millioner til 26,7 millioner passasjerer. Omleggingen der fylkestinget overtok bystyrets ansvar for kollektivtrafikk i Bergen har definitivt ikke slått ut til bergensernes – eller miljøets – fordel.
Miljøpartiet De Grønne i Bergen vil ruste opp kollektivtilbudet massivt, med flere avganger, økt punktlighet, lavere priser og flere kollektivfelt, og med gratis ekspressbusser og gode parkeringsmuligheter utenfor bykjernen. Samtidig må vi innføre nødvendige restriksjoner på privatbilismen, som køprising og færre parkeringsplasser i sentrum, samt bedre forhold for fotgjengere og syklister. Mens Bybanen snarest mulig må bygges ut til alle bydeler, trenger vi fortsatt aktiv innsats for bussene.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Så isteden for å gjøre kollektivtrafikken billigere gjennom å subsidiere den, så velger man vel som vanlig bare å gjøre det mye dyrere å kjøre bil?

Resultatet er på sikt at industri så vel som kompetanse flytter ut fra Bergen. Og de tar skattepengene med seg!

Sondre: Både og, Argus: Både billigere/bedre kollektivtransport og dyrere privatbilisme.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Og hva slags bil kjører du?

Sondre: Bil? Jeg? Jeg har føtter, buss og bane, jeg :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hei Sondre

Det finnes så mange kjøpesentere rundt Bergen at om det ikke funker å komme seg inn til byen uten at det koster en formue, så lar folk det være.

Å handle i byen for ta med 8 bæreposer på tilsammen 20 kilo på bussen!? Ingen gidder det!

Det eneste man oppnår er døde bykjerner akkurat som Argus sier, men stå på. Dere tro det ikke før dere får se det.

Sondre: Handelsstanden i Bergen er for køprising. Jeg tviler på at det er en selvmordsstrategi fra næringens side.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Synes det er rart hvordan privatbilen omtrent er Indias hellige ku OG amerikanerens håndvåpen.

Lages et kollektivt tilbud først, og så strammes der inn vil det ikke føre til døde bykjerner. Snarere tvert imot, siden det nå blir bedre, og mindre helseskadelig luft i Byen mellom de syv fjell.

Jeg er glad jeg bor på Askøy; Ser hver dag større eller mindre “eksos-skyer” over store deler av Bergen. Ja, selv på dager med vind etc.

Har dere glemt hva som skjedde i vinter??

-Thomas-

Sondre: De Grønne vil ikke glemme “giftvinteren” og vil minne velgerne på den.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Postar melding sendt til Skyss nedanfor (ventar i spenning på svar frå dei..) Eg er ikkje tilhengar av å auke prisane for privatbilistar til sentrum, men å få eit kollektivtilbod som fungerer LANGT betre enn det vi har i dag :/

Hei!
Eg bur på Flaktveit og pendlar med linje 4 kvar dag. Morgonbussane er heilt fulle, dei frå Liakroken og vidare må normalt finne seg til rette med ståplassar.

Den eksisterande Ekspressruta frå Flaktveit brukar gjerne 15+ minutt frå NHH til bystasjonen. Kvar morgon draumar eg om ei linje som kunne gå utanom Sandviken, type 100 Ekspress Bystasjonen direkte.

Eg har lufta tanken for fleire sjåførar, nokon trur dette ville bli veldig bra medan andre meinar det er for lite kundegrunnlag. Dei seier at flesteparten av passasjerane går av før eller ved Galleriet.

Eg undrar.. Er det mogleg at fleire ville velge bussen dersom ein slapp å køyre om Sandviken/sentrum før bystasjonen? Kanskje ville fleire sjå fordelen av å sleppe å køyre sjølve dersom bussen hadde same trasé som dei normalt køyrar med bilane sine..? Kanskje ville fleire nytja bussen om dei visste dei hadde ein reell sjanse for å få sittja..? Vi veit jo det er monge som parkerar i Bygarasjen.

Og eit lite apropos: Dei som pendlar til Haukeland kjem for seint på jobb dersom dei tek pendlar ruta som er set opp frå Flaktveit, dei tek derfor linje 4 til byen og skiftar over til neste rute. Kanskje kunne dykk flytja avgongane fram såpass at dei Haukeland-ansatte kan nytja seg av tilbodet?

Håpar på positivt svar :)
Med venleg helsing,
Inger Lise (…)

Sondre: Jeg vet det ikke er gode nok forhold for bussene, og tror at vi trenger både penger fra køprising og færre biler på veiene slik at bussene kan komme frem. Jeg tror også det er lurt med flere ekspressbusser, og ditt innspill er interessant. Hold meg gjerne oppdatert om du får svar fra Skyss!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00