av Sondre Båtstrand | januar 17, 2010  

Nye parkeringshus forverrer luften

Aksjonister for ren luft

Aksjonister for ren luft

Får byrådet og Bergen Parkering det som de vil, ligger det an til en dobling av prisene på boligsoneparkering i Bergen

, melder NRK Hordaland. Byrådets hodepine er at innbetalingene til boligsonefondet ikke er store nok til å dekke de store utbyggingsplanene for parkeringshus som byrådet har. – Derfor må vi se om vi må justere avgiftene opp. Hvis ikke må vi justere byggeambisjonene ned, sier finansbyråd Harald Victor Hove. Jeg ser ingen grunn til å nøle: Dropp bygging av nye parkeringshus og bruk økte inntekter på kollektivtrafikk fremfor bilisme.

I lys av den siste tidens problemer med luftkvaliteten og påfølgende restriksjoner på parkering, virker dette som et rart trekk: Å bygge nye parkeringshus er å legge til rette for enda verre luftkvalitet, og økte parkeringsavgifter bør gå til miljøtiltak, ikke mer bilisme.

Det er allerede altfor mange parkeringsplasser i sentrum, og jeg hadde et lite håp om at også byrådet hadde innsett dette nå. Det er for eksempel på tide å droppe planene om parkeringshus under Skansedammen. Det er akutt behov for å redusere antallet parkeringsplasser, og det løser vi ikke ved å parkere bilene under bakken; det blir fortsatt støv, støy og klimautslipp.

Miljøpartiet De Grønne i Bergen ser at dyrere parkering kan være et tiltak for å redusere bilismen i sentrum, men mener inntektene heller bør gå til å finanisere bedre kollektivtilbud og tilrettelegging for fotgjengere og syklister, enn nye parkeringsplasser. Vi trenger langsiktig politikk for ren luft!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Byer burde skjærmes mot eksosutslipp fra store dieselbiler og tungtransport. Det er uhyre enkelt ved å opprette transportsentraler utenfor byene hvor det lastes opp på elektriske lastebiler for interntransport: http://www.smithelectricvehicles.com/

På den måten skapes det arbeidsplasser også :D

Sondre: Spennende!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Eksosutslipp fra hva enn det måtte være, er ikke noe å satse på. Vi vet at det er skadelig for folk, dyr og planter,-altså er det skadelig for kloden som helhet. Utbygging av kollektivtransport som går på vann, elektrisitet og biodisel, må da være fremtidsrettet.

Sondre: Ja, og biogass, da.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00