av Sondre Båtstrand | januar 7, 2010  

Sats på jernbanen!

Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0

Foto: Svein Sando. Lisens: Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0

Samferdselsministeren kaller togkaoset en krisesituasjon og varsler kriseberedskap. Det er vel og bra, men hun bør nok også lytte til NSBs konsernsjef Einar Enger: – Vi har en infrastruktur som er blitt nedprioritert over lengre tid, sier han ifølge VG Nett. Jeg vil ha helhjertet satsing på jernbane. Det betyr ikke privatisering eller konkurranseutsetting, men opprusting av jernbanenettet, dobbeltspor og flere avganger, økt punktlighet og lavere priser, samt bygging av høyhastighetsjernbane. Norge burde droppe flyplassutbygginger og bruke pengene på jernbane.

Milliardinvesteringer i økt infrastruktur for flytransporten er ikke en bærekraftig strategi. Økt flytrafikk er et energisluk og gir store utslipp av klimagasser i tillegg til annen forurensning. Flytrafikken må reduseres gjennom betydelig opprustning av kollektivtrafikken, spesielt jernbanenettet. Vi må gi folk gode, miljøvennlige alternativer slik at de kan ta gode, miljøvennlige valg. Da er det jernbanen som skal få pengene.

Miljøpartiet De Grønne ønsker et nettverk av nye høyhastighetsjernbaner på strekningene Oslo-Bergen/Haugesund/Stavanger, Oslo-Kristiansand, Oslo-Trondheim/Ålesund, Oslo-Gøteborg, Oslo-Stockholm og Trondheim-Narvik-Tromsø, med sikte på fullføring innen 30 år. Vi vil ha opprustning av lokale og regionale jernbaner i tilknytning til høyhastighetsnettverket og elektrifisering av alle jernbanestrekninger.

Tog er en miljøvennlig og komfortabel reisemåte, la oss satse på det.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Du vil ha flere forsinkede og innstilte tog?

Til en pris av 3-400 milliarder kroner? Da kan det vel hende at noen og enhver ser andre bruksmuligheter for slike beløp?

Samtidig er det verdt å merke seg at vi ikhe har et par millioner jernbanearbeidere her i landet (som i Kina) og at en utbygging (med norsk hastighet) vil ta minst 30-40 år. Da kan du uten videre doble eller 3-doble kostnader. Ikke bli forbauset om sluttregningen overstiger 1000 milliarder!

Og tro bare ikke at NSB vil greie å holde regulariteten oppe. For når det hele står ferdig vil 50% av nettet allerede være 20-30 år gammelt!
(Og du vil være en grinete gammel mann)

Sondre: Nei, hvorfor tror du jeg vil ha flere forsinkelser og innstilte avganger? Og vi trenger ikke ansette bare norske arbeidere

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Meget bra Sondre! Endelig klar tale fra MDG om høyhastighetstog, forøvrig 100 % i samsvar med Naturvernforbundets syn!

Men bosatt i Tr.heim kan jeg ikke dy meg for litt pirk: I første omgang må vi få høyhastighetstoget fra Oslo ikke til Tr.heim men helt til Steinkjer! Det vil for det første stoppe en unødig krangel mellom nord- & sørtrøndere. Forkert strekning, med f.eks. Levanger & Verdal imellom. &: Stjørdal! Hvor også “Værnes” befinner seg: flyplassen som nå traffikkeres av flybusser, hvor det for øyeblikket går på tørre nevene buss-selskapene imellom! Masse kunder å slåss om! Jo flere av disse som blir fasa over på tog, jo fredeligere tilstander – forhåpentligvis;)

Så litt om problemene med togdrift i Norge: de har alltid vært enorme – jevnfør det flotte NRK-programmet “Bergensbanen minutt for minutt” med tillegget om vedlikeholdsarbeiderne. Her i Trøndelagen er prøblemet f&f dyrepåkjørsler: elg & ikke minst reinsdyr. Men dette problemet må løses uansett! & uansett må vi til slutt få tak i tog som tåler kulda i Norge!

Sondre: Gode poenger, Knut Erik.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00