av Sondre Båtstrand | september 24, 2009  

Godt sagt om fildeling

Forslaget om å kutte nettforbindelsen til fildelere har møtt sterk motbør, ikke minst fra artister som Paul McCartney og Elton John. Nå er det artister fra Pink Floyd, Radiohead, Travis og Blur som uttaler seg til fordel for fildelingen: File sharing is like a sampler, like taping your mate’s music. You go, ‘I like that, I’ll go and buy the album’. Or, ‘you know what, I’ll go and see them live’. What’s going on is a huge paradigm shift, sier Ed O’Brian, gitarist i Radiohead til The Times.

The fact that file sharing goes on, and is as popular as it is, is an incredibly positive thing for the music industry. The fact is that music is so popular that people are willing to break the law to get it, sier Dave Rowntree, trommis i Blur.

Nick Mason, trommis i legendariske Pink Floyd, følger opp: The last thing we want to be doing is going to war with our fanbase. File sharing means a new generation of fans for us. It’s a great thing to have another generation discovering your music and thinking you’re rather good. File sharing plays a part in that, because that generation don’t do it any other way.

Jeg lar Fran Healy, vokalist i Travis, få siste ordet: People who hunt down a record and download it for free will probably talk it up. They are the unsung word-of-mouthers who spread the word and create tipping point situations for a greedy record business that has got so fat it is unable to see its own footsoldiers.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Ja, her er det først og fremst politikere som blir nyttige idioter for plateselskapene. Artistene tjener ikke på en slik politikk. Det er dessverre synd å se at enkelte artister, som f.eks. i Norge, også lar seg bli nyttige idioter i så henseende.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det er vel verdt å merke seg at alle disse uttalelsene kommer fra store artister. Fildelingstilhengerne har fått etablert det som en “sannhet” at fildeling bare går ut over de største artistene. Det er ikke, på noen måte tilfellet. Det er de middels store artistene som taper på økt ulovlig nedlasting. Alle de som befinner seg mellom amatørstadiet og de store kommersielle aktørene. For aktører som Madonna eller AC/DC utgjør ikke tapet noe reellt tap, fordi disse har mange alternative inntjeningsmetoder. Hvis Metallica drar på turné, kan de ta hvilke billettpriser de vil og likevel selge ut store arenaer. De får også solgt sine merchandiseprodukter til nesten hvilke priser som helst. De noe mindre artistene har derimot ikke muligheten til å selge mye dyrere billetter (da kommer ikke folk), de kan ikke ta skyhøye priser for merch (da kjøper ikke folk) og de kan ikke øke størrelsen på arenaene og hyppigheten på turneene i samme grad (da drar de ikke fulle hus). For disse aktørene er en nedgang i platemarkedet langt mer kritisk, fordi de ikke har de samme alternative inntjeningsmetodene. Der Britney Spears kan sikre pensjonen sin ved å låne bort trynet til en Pepsi-reklame, har mindre artister ingen tilsvarende muligheter.

Når Ed o’Brien nevner spredning av musikken og dermed flere billettkjøpere, er det også sett fra en stor artists synsvinkel. For et band på Radioheads størrelse kan det bety tusener av nye billettkjøpere i mange land. For mindre artister vil det bety en håndfull, noe som ikke gjør en turné til noe overskuddsprosjekt. Om jeg starter et band som får ti fans i Alta, vil det fortsatt ikke dekke opp utgiftene ved å gjøre en konsert der. Likedan vil ikke et amerikansk band kunne dra på Europa-turné fordi de gjennom nettet har fått et par hundre europeiske fans. Men de vil derimot tjene på om de par hundre bestiller plata deres, og betaler for den. De kan for den saks skyld kjøpe låtene på nett, det gir fortsatt inntekt til bandet.

Det er visst in i tia å beskrive alle motstandere av fri fildeling som “ludditter” og “plateselskapenes nyttige idioter” om dagen, men det er verdt å merke seg at dette innebefatter nesten alle profesjonelle kulturarbeidere i landet! Partier som Venstre og Rødt hevder de står på kulturarbeidernes side når de skisserer sine forslag, men det går dem hus forbi at kulturarbeiderne ikke vil ha løsningene deres. Et forslag som Venstres, der staten blir eneste økonomiske støtte for artister, høres ut som et gufs fra Stalin-Sovjet! Statlige støtteordninger er absolutt et gode, men de er til for å sikre bredde ved å støtte smale aktører som faller utafor det kommersielle markedet. Dersom all kunst skal finansieres gjennom støtteordninger, er det plutselig staten alene som bestemmer hva som skal være levedyktig på kulturfronten. Det finnes det neppe en eneste norsk kunstner som ønsker!

Og som et siste lite poeng: det er ikke de store plateselskapene som kjemper mot konkurs i disse dager. EMI eller Sony kommer aldri til å gå konkurs på grunn av fildeling. Men det er mange små aktører i markedet som gjør en kjempejobb for å fremme små og smale artister, som nå står i fare for å måtte henge kroken på døra. Uten samarbeidspartnere vil det være veldig vanskelig for de smale artistene å nå ut. Dermed står vi i fare for å få et enda mer polarisert kulturliv, der det kun finnes store kommersielle aktører og rene amatører. Det håper jeg virkelig jeg slipper å oppleve.

Kjell Magne Robak, cellist og musikkelsker.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00