av Sondre Båtstrand | juli 18, 2009  

Klag heller på busspris enn bensinpris

Nordmenn må jobbe nest minst i Europa for å ha råd til å fylle opp tanken: To timer og ett kvarter, skriver VG, og viser at bare Luxembourg har billigere bensin enn Norge. Bensinprisen må selvsagt sees i forhold til kjøpekraft, og det er nettopp det VG har gjort: Den “billige” bensinen i for eksempel Serbia er ikke billig for serbere. NAF avviser fakta til fordel for synsing, men jeg regner med at folk flest ser sammenhengen mellom prisnivå og kjøpekraft. Fremtiden i våre hender har tidligere vist at billettprisen på kollektivtransport har økt langt mer enn bensinprisen de siste årene. Det er større grunn til å klage på bussprisene enn bensinprisene!

Nå er det likevel slik at noen mennesker fortsatt er helt avhengige av privatbilen, og det tar Miljøpartiet De Grønne hensyn til når vi arbeider for fjerning av årsavgiften og frysing av drivstoffavgiften, til fordel for fleksibel veiprising som øker med bedre kollektivtilbud. Samtidig vil vi bruke store ressurser på vesentlig billigere og bedre kollektivtransport.

Vi ønsker å få de resterende bilene over på miljøvennlig drivstoff, blant annet gjennom forbud mot nysalg av rene bensin- og dieselbiler fra 2013, samt snarlig forbud mot nysalg av personbiler med CO2-utslipp utover 250 g/km; gradert engangsavgift fra 70-250 g/km; samme regler for miljøsertifisert biodrivstoff.

Biltrafikken er en direkte årsak til klimaendringer, skog- og fiskedød, avlingsskader og alvorlige sykdommer. I Norge er hundretusenvis alvorlig plaget av veistøv, eksos og trafikkstøy. Trafikkulykkene koster hundrevis av menneskeliv og fører til titusenvis av personskader. Landskap, dyrket mark og bomiljø vil fremdeles bli vandalisert dersom vi fortsetter samfunnsplanleggingen på bilismens premisser. Bil og drivstoff er like fullt nødvendig mange steder i Norge, og vil lenge være det – dette må samferdselspolitikken ta hensyn til.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

- Enig!

Mange klager også på at den burde vært mer i samsvar med oljeprisens svingninger: – Om den skulle ha relasjon til oljepris, så burde vel bensinprisen vært på om lag 55 kr. når oljeprisen var på 147 dollar, der den steg fra 10 dollar på slutten av 1997 til de høyder.

Nå som den sank til 33 dollar pga finanskrisa og så nå opp igjen til nærmere 70 dollar, ser en at det forsvinnende lite sammenheng..

Btw.. Jeg var nettopp i kontakt med ei i dag som ringte og ba om et besøk, fordi nevrologen hun blei henvist hadde tatt fra henne lappen, og hun var omtrent helt isolert, i en isolert tilværelset, da hun ble avhengig av bussen som er meget meget tungvint bare ganske så små avstander med skifte av buss bare for en 14 km reise.., for eks for bare å kunne få besøke sin nærmeste venninne..

Sondre: Gode poenger, Etienne! Vi trenger et bedre kollektivtilbud, samt en desentralisert struktur på butikker og offentlige kontorer, slik at reisebehovet blir redusert.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

“Nå er det likevel slik at noen mennesker fortsatt er helt avhengige av privatbilen”

Dette kan lett modifiseres til “alle som bor utenfor den aller mest sentrale delen av de største byene i Norge, og i tillegg har faste daglige eller ukentlig behov for å bevege seg utenfor dette området, enten med unger, utstyr, varer eller annen bagasje, har et tvingende behov for den fleksibiliteten og friheten til å styre bruken av sin en tid som privatbilen gir dem”.

En veldig tung og lang setning, men jeg tror det omfatter mange flere enn “noen”.

Privatbilismen er et viktig område for å begrense CO2 utslipp, men hvis man skal oppnå utslippsreduksjon med reduksjon i BRUK av personbilen, så generer man alt for mange ulemper til at det praktisk lar seg gjennomføre. Man må flytte bare LITT utenfor Oslo før man kan forstå dette.

Sondre: “bare LITT utenfor Oslo”? Holder det med Bergen…? Hehe, jeg tar poenget ditt, men er uenig i at ulempene er større enn gevinstene. MDG jobber for at det skal være enkelt å være miljøvvenlig i hverdagen, og som du sikkert la merke til, tar vår bensinprispolitikk høyde for geografiske forskjeller: Det skal være dyrest å kjøre bil der det går mange busser, mens det er urimelig å kreve like høy pris der det ikke er alternativer til bilen. Derfor må vi stryke alternativene, samt få de gjenværende bilene over på mer miljøvennlig drivstoff.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Sondre, har du et utslippsregnskap som viser at “desentralisert struktur på butikker og offentlige kontorer” er fordelaktig.

Er det ikke Norges naturlige geografiske struktur, samt spredte befolkning, som gjør at vi er veldig avhengig av privatbilen?

PS! Jeg har ingenting i mot elbiler, men så lenge de er like sikker som en sykkel i ei pappeske og koster like mye som en Golf så kommer jeg ikke til å kjøpe en.

Sondre: Kortere avstand mellom hjem og butikker, kontor, arbeidsplasser, barnehager og skoler reduserer reisebehovet = mindre utslipp. El-biler er ikke like utrygge som “en sykkel i ei pappeske”, ta det med ro :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Personlig synes jeg ikke bensinen er spesielt billig i Norge. Jeg vet ikke, det er mulig jeg bare tjener for lite. Buss er bra, men det er bare ikke alle steder man kan komme til med buss. Men like viktig som å klage over bensinpriser er det imidlertid å tenke på NÅR man fyller tanker. http://www.drivstoffguiden.no er en kjekk varslingstjeneste som forteller meg når det er billig bensin og diesel på stasjoner i nærheten av meg. Det er fort et par kroner å spare per liter, og det blir jo penger av sånt også. Hans.

Sondre: På hvilken måte mener du bensin ikke er billig? Sammenliknet med andre land, sammenliknet med Norge tidligere, eller på andre måter?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

kan man ikke bare betale masse penger for klimakvoter,og ha utslippene på samme nivå,det er jo ikke så farlig,bare man betaler masse i skatt og avgift så kan man få lov til å forurense….eller…?? kanskje det burde blitt slutt på dobbeltmoralen…

Sondre: Den kritikken er mer treffende mot Regjeringen enn mot Miljøpartiet De Grønne, for vi ser ikke på klimakvoter som løsningen. Vi må kutte ut dobbeltmoralen og kutte utslippene her og nå.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Helt enig Sondre,dette var heller ikke kritikk mot deg eller partiet,men mot vår kjære regjering

Sondre: Ja, det er helt på sin plass å slakte regjeringens hykleriske miljøpolitikk. Store ord og små handlinger…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Si bensin koster 13kr/L (Ikke uvanlig)
60L Bensin blir da 720kr.
Denne deler vi på 2.14timer å vi får en “timeslønn” på 364kr.
Dette vil si at “Gjennomsnitts” nordmannen bør ha en inntekt på 655.000kr ETTER SKATT For at dette regnestykket skal gå opp.. Dette vil jo si en plass mellom 1,2-1,5mil i inntekt pr. pers.

Latterlig.

Sondre: ?
13 norske kroner er helt klart mye mindre for en med norsk lønn enn med for eksempel polsk lønn.
Det som virker billig for norske turister er ikke så billig for lokalbefolkningen.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00