av Sondre Båtstrand | mai 4, 2009  

Slutt på uadressert reklame i helgene – og resten av uken?

Etterspørselen etter uadressert reklame falt med 6,5 prosent i 2008, og utviklingen har fortsatt i år. Posten Norge slutter å sende ut uadressert reklame på fredager og lørdager, ifølge NRK. Gleder du deg til reklamefrie helger? Hva med reklamefrie uker og år? I påvente av mer fornuftig politikk, kan du sette et “reklame, nei takk”-merke på postkassen din, og du kan stemme på et politisk parti som vil snu merkeordningen slik at du aktivt må be om det om du ønsker å få postkassen fylt opp med uadressert reklame.

Miljøpartiet De Grønne ønsker at det skal være lettvint å være miljøvennlig i hverdagen, og det er nok av enkle tiltak som kan innføres. Ett slikt tiltak er å snu reservasjonsordningen mot uadressert reklame, fra dagens ordning der du aktivt må reservere deg, til en ny ordning der du aktivt må be om uadressert reklame i postkassen. Naturvernforbundet, Grønn Hverdag og Forbrukerombudet har alle støttet en ny ordning, både av hensyn til miljø og forbrukere. Uadressert reklame innebærer massiv sløsing med ressurser, unødvendig forbruk og klimautslipp, så det er et klart grønt mål å redusere reklamemengden. Grønn Hverdag regner med at 60 000 tonn uadressert reklame gir utslipp av 60 000 tonn CO2, og at endring fra “nei takk” til “ja takk” vil redusere CO2-utslippene og papirforbuket med  40 000 tonn årlig. Det tilsvarer det årlige utslippet fra mer enn 17.000 personbiler, sier Tone Granaas i Grønn Hverdag.

 95 kommuner har allerede bedt om å få innføre en ordning der forbrukere må merke postkassen med “ja takk” om de vil motta uadressert reklame, men regjeringen nekter kommunene denne muligheten. Ikke bare nekter regjeringen selv å gjøre en innsats for miljøet, men den nekter også andre å gjøre det. Miljøpartiet De Grønne ser på dette som en knebling av lokaldemokratiet.

Regjeringen har valgt å prioritere reklameindustrien fremfor forbrukere, miljø og lokaldemokrati. Det er trist, men snart er det valg…! Et stort flertall i befolkningen støtter speilvending fra “nei takk” til “ja takk” - vil det samme flertallet støtte politikere som faktisk vil gjennomføre tiltaket?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Dette er helt sprøtt. Vi overflommes jo av unødvendig papir. Dersom jeg hadde fått fingern ut og satt på ett sånt merke, så hadde jeg knapt trengt å kaste papir. Bare en og annen konvolutt.
Synes det høres fornuftig ut å snu på det ja, av og til virker jo det som om det er det eneste posten driver med.

Sondre svarer: Ut med finger’n, Johni :-) Du kan bestille et merke på denne siden: http://gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1264

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Jeg har lapp på postkassa. Vil ikke ha uadressert reklame – og så står jeg i Brønnøysundregisteret at jeg ikke vil ha adressert heller. Når adresseavisen ringer og spør om jeg vil bli abonnent, sier jeg at jeg for det første står i Brønnøysundregisteret fordi jeg ikke vil ha telefonselgere og så sier jeg at jeg heller ikke vil abonnere på ei avis som er så full av ufrivillig reklame.
Det burde bli lettere for folk som vil unngå reklame. Man burde heller klistre på no’ på kassa om man ønsker reklame, burde man. Og hvis det blir slutt på reklame i postkassa, taper vel posten penger og portoen går opp og blablabla… *sukk* Gæli samma hva en gjør…

Sondre svarer: Reklameinnstikk i avisene er slitsomt¨, og det går jo rett i sorteringen… Posten kan nok tape noe på reklamekutt, men det er da ikke en oppgave for Posten å fylle postkassene med reklame? Postbudene må bli utslitt av å bære rundt på å mye boss…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hva med et kjempe-”reklame-nei-takk”-skilt til studentboliger i Bergen? Til tider dumpes det hauger med reklame her, noe studenter sjelden har noen interesse av.

Men det har blitt bedre de siste to-tre årene – før fikk vi 20-30 kilo i uken (på 150 beboere). Kom de seg ikke inn så la de bunkene utendørs. I Bergen.

Alt gikk selvsagt rett i søpla når de hopet seg opp så mye at vi ikke kom frem til postboksene. Det skjer aldri nå lenger.

Det går ihvertfall fremover :)

Sondre svarer: Wow, å dumpe masse papir utendørs i Bergen virker ikke som en særlig god idé. nei. Godt at det går litt i riktig retning. Jeg liker forslaget om et stort “reklame, nei takk”-skilt på studentboligene. Selv hang jeg opp små “nei takk”-merker ved postkassene da jeg bodde på studentbolig, og da var det flere som klistret dem opp på sin kasse.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Vi får heldigvis ikke reklame i postboksene (bokser, ikke kasser) der posten kommer “bakenfra”. Bortsett fra pizzarestauranter som gjør sitt beste for å putte reklamen inn utenfra, halvveis stikkende inn i boksen, halvt hengende ut som en slapp… vel, umm.. noe sånt :)

Men hvem leverer store bunker med reklame? Type BT, Expert, Obs osv. buntet sammen i stedet for lagt i boksene? Det kan jo ikke være Posten siden det per definisjon ikke er “levert” til mottaker? Jeg må tydeligvis lære litt mer om reklamebransjen…

Sondre svarer: Mener du innstikk? Det er et hull i markedsføringsloven som lar avisene snike masse boss (les: reklame) i postkassene sammen med avisene.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Ikke innstikk, vanlig reklame som man vanligvis får i en postkasse i løpet av en uke. Tenk deg en reklame for BT (type “Bestill abonnement og få studentrabatt”, ikke avisen i seg selv), et flygeblad fra Expert, et fra Obs, et fra Prix osv.

Så tar man 60 eksemplarer av hver, legger dem i en fin bunke og bunter dette sammen med plast-”strips” (sånne som er så vanskelige å få opp), eller knytt sammen med litt tau. Så legges dette foran postboksene (eller utenfor døren), ikke ved BT-kassen der avisene kommer. Og blir så liggende i to uker.

Eller ble, det skjer heldigvis ikke lenger – mulig det ikke er lov i det hele tatt. Skjønte ihvertfall aldri hvor det kom fra…

Sondre: Hmmm, nei dette kan da ikke være lovlig. Godt det ikke skjer lenger

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00